Reidar

Teatteriryhmä Lentävä Lokki

Rosa Liksomin romaanin pohjalta dramatisointi ja ohjaus Raija ja Pentti Nokkala

Reidar S.

Riemukas ja rehevä tarina Reidar Särestöniemestä, Lapin suuresta taidemaalarista, joka oli taidepiirien kummastus ja rahaa rakastava kommunisti.

Rosa Liksomin Reitari on hulvattomin elämänkerta, mitä on kirjoitettu. Tarina kuvaa köyhän maalaispojan nousua vahvojen maalausten tekijäksi ja maailmankiertäjäksi, joka osasi myös juhlia elämäänsä.

Esityksessä kuuluu kirjailijan humoristinen kerronta ja 60 roolin kautta 10 näyttelijää kertovat siitä maailmasta, josta taiteilijan työt saivat voimansa.

Reidarin maalauksissa katsojaa kutsuvat Lapin henget ja luonto. Veli kadehti, äiti ymmärsi ja taidepiirit vieroksuivat Reidaria. Ateneum osti vain yhden teoksen, vaikka kyse on yhdestä 1900-luvun lopun tunnetuimmasta suomalaisesta taiteilijasta.

Vasta nyt näitä arvokkaita maalauksia arvostetaan ja etsintäkuulutetaan ympäri maailmaa, vaikka elinaikanaan Reidar janosi eniten juuri tätä - taidemaailman hyväksyntää töilleen.

Liput: 20 €

Näytösajat:
30.6. su klo 15
3.7. ke klo 19
9.7. ti klo 19
10.7. ke klo 19
16.7. ti klo19
28.7. su klo 15
30.7. ti klo 19
31.7. ke klo 19
4.8. su klo 15
6.8. ti klo 19
7.8. ke klo 19
11.8. su klo 15

Lippuvaraukset ja myynti:
Uudenkaupungin matkailutoimisto Rauhankatu 10.
puh. 050 420 5425, 050 420 5333.

Tämän näytelmän tekijänoikeuksia valvoo Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry.

matkailu [at] uusikaupunki.fi

Suukarintie 2, Uusikaupunki

Esityspaikka: Lentävän Lokin kesäteatteri, Suukarintie 2, sisätilassa. Kaupunginlahden rannalla, Pakkahuoneen vierassatamasta merelle päin.
Katettu ja ilmastoitu tila Kaupunginlahden rannalla. Puffetti ennen esitystä ja väliajalla.