Ruusun jako automuseolla

22. Opasruusu ojennettiin Uudenkaupungin Automuseolle

21. helmikuuta vietetään kansainvälistä matkailuoppaiden päivää. Uudenkaupungin matkailuoppaat juhlistavat opaspäivää jakamalla vuosittain ruusun sellaisille paikallisille tahoille tai henkilöille, jotka ovat työllään ja toiminnallaan tehneet kaupunkiamme myönteisellä tavalla tunnetuksi. Uudessakaupungissa on tällä hetkellä 15 auktorisoitua matkailuopasta.

Tämänvuotinen ruusu Uudenkaupungin Automuseolle

Palkitsemisen perusteena on museon yli 35-vuotinen toiminta ja erityisesti myös se, että museo on jo pitkään ollut avoinna ympäri vuoden joka päivä. Näin se tuo melkoisesti matkailijoita Uuteenkaupunkiin myös kesäsesongin ulkopuolella.

Museon monipuoliset ja ainutlaatuiset kokoelmat ovat esillä kolmessa avarassa näyttelyhallissa. Eri vuosikymmenten arkiautojen ja useiden legendaaristen harvinaisuuksien rinnalla esitellään luonnollisesti suomalaisen autoteollisuuden keskeiset helmet! Näistä mainittakoon ensimmäinen suomalaisauto Korvensuu vuodelta 1913 ja aikanaan presidentti Urho Kekkoselle luovutettu Uudenkaupungin autotehtaan ensimmäinen Saab 96 sekä Uudessakaupungissa valmistettujen futurististen konseptiautojen kokoelma. Esillä on myös autoilun hyvä suomalainen tulevaisuus; päästötön polttokennoauto. Hiilidioksidipäästöt vain 0g/km!

Museon perusnäyttelyn rinnalla on useampia sen tietosisältöä täydentäviä teemanäyttelyitä. Tämän vuoden uutuus on pian koko laajuudessaan avautuva Raunistulan nukkekotikerhon 10-vuotisjuhlanäyttely Hetkiä matkaltamme - kokorajoitus 1:12. Näyttely esittelee museovieraille monta ihastuttavaa minimaailmaa satu- ja elokuvafantasioista arkisempiin vintteihin ja vessoihin.

Kotimaan matkailun lisääntyessä on hienoa, että Uudenkaupungin Automuseo on avoinna päivittäin ympäri vuoden ja auttaa näin osaltaan pidentämään matkailukautta Uudessakaupungissa ja laajemminkin. Merkittäviltä osin vapaaehtoisvoimin toimivan Uudenkaupungin Automuseon monipuolisia kokoelmia sekä aktiivista ja asiantuntevaa toimintaa arvostetaan erittäin laajasti Suomessa ja myös ulkomaisten vierailijoiden piirissä.

Ruusun jakoivat kunniakirjan kera Uudenkaupungin matkailuoppaiden edustajat puheenjohtaja Tuula-Riitta Karlin ja sihteeri Annukka Markela-Välimäki. Ruusun ja kunniakirjan vastaanottivat Uudenkaupungin Automuseon kannatusyhdistys ry:n puolesta Ilkka Ruohonen ja Aulis Santa. Opasruusu jaettiin nyt 22. kerran. Edellisvuonna ruusun sai Uudenkaupungin museo ja viime vuonna Hahmopellon tekijät.

Matkailuoppaiden tulevaa toimintaa

Uudenkaupungin matkailuoppaat järjestävät opastetun kiertoajelun kaupungin keskusta-alueella kevätmarkkinoiden ja kaupungin syntymäpäiväjuhlinnan aikaan la 18. huhtikuuta. Toukokuussa jatkuvat suositut kotiseuturetket Lokalahdelle ke 6.5., Kalantiin to 14.5. ja Pyhämaahan ma 25.5. Kesän uutuutena on opastettu kävelykierros Tarinoiden Kaupunginlahti to 25.kesäkuuta. Kävelykierrosopastuksia on heinäkuussa keskiviikkoiltapäivisin ja Crusell-viikolla. Kävelykierrokset sekä Kaupunginlahti-kierros ovat ostettavissa ennakkoon Doerzin verkkokaupan kautta, paikkoja on rajoitetusti. Lisäksi on päivän retki Kustavin kautta Brändöön la 23.5. ja opastettu iltaretki Vehmaalle ke 10.6. Lisätietoja saa Uudenkaupungin matkailutoimistosta p. 050 420 5333 ja Passarista p. 050 420 5260.

Lisätietoja: Tuula-Riitta Karlin, puheenjohtaja, puh. 044 0209582 tuulariitta.karlin@gmail.com

Uudenkaupungin Automuseon osalta museonjohtaja Ilkka Ruohonen, puh. 0500 845 835, automuseoinfo@gmail.com