Crusell-viikko

Crusell-viikko 28.7.-4.8. omalle polulle uuden taiteellisen johtajan kuljettamana

Uudenkaupungin Crusell-viikon ohjelmasta vastaa tänä kesänä ensimmäistä kertaa Tuulia Ylönen, joka jatkaa professori Harri Mäen työtä festivaalin taiteellisena johtajana. Ylönen tunnetaan Kansallisoopperan vuorottelevana klarinetin äänenjohtajana, mutta on tuttu näky myös Uudessakaupungissa aikaisemmilta Crusell-viikoilta, joissa hän on ollut aktiivisesti esiintymässä sekä opettamassa mestarikursseilla.

Jännittyneenä odotan ensimmäistä Crusell-viikkoani taiteellisena johtajana. Vastuu konserttiohjelmista, taiteilijoista ja siitä, kuinka yleisö ottaa ohjelman vastaan ovat minulle uusia asioita. Ohjelma on kuitenkin monipuolinen ja raikas, joten uskon, että niin taiteilijat kuin yleisökin ovat tyytyväisiä ja että viikosta tulee ikimuistoinen.” Tuulia kertoo.

Kari_Kriikku_Kuva_Marco Borggrevepieni.jpg

Tämän vuoden Crusell-viikon punaisena lankana on omalla polulla kulkeminen, mikä näkyy ja kuuluu esitettävien kappaleiden lisäksi itse esiintymisissä. Tällaisia omalla polulla kulkevia ja perinteisen konserttiesiintymisen rajoja rikkovia konsertteja ovat mm. Kari Kriikun vauhdikas ja yllättävä Bizarre Bazaar -konsertti sekä Lauri Sallisen Solitude, joka kasvaa sooloklarinettikonsertista monitaiteelliseksi nykytanssiesitykseksi. Konserttiohjelmistoissa omalla polulla kulkeminen tulee ilmi sekä uusien että vanhojen pioneerisäveltäjien musiikissa, jota esitetään pitkin viikkoa.

Festivaaliviikon ohjelmassa ei myöskään ole pulaa perinteisemmistä konserteista. Vanhassa kirkossa kuullaan mm. Franz Schubertin suosittu F-duuri-oktetto sekä myöhemmin viikolla Crusellin, Boccherinin ja Mozartin taidonnäytteet. Svengaavan rentoa musiikkia kuullaan festivaaliviikon avajaiskonsertissa, jossa Jukka Perko ja hänen Tritone-yhtyeensä esittävät läpileikkauksen Dizzie Gillespien laajasta tuotannosta. Tangon taiasta puolestaan nautitaan Lyhtyjen Yössä, jossa esiintyvät tangokuningas Kyösti Mäkimattila ja Riku Niemi Orchestran -tangotentetti sekä festivaalin Päätöskaronkassa, joka on omistettu argentiinalaiselle intohimolle. Perheen pienimpiäkään ei ole unohdettu: Kadonnut klarinetti on konsertti koko perheelle. Musiikillisen tarinan kertojina toimivat klarinetistit Hanna Hujanen ja Klaara Vasara.

Soile_Isokoski_Kuva_Heikki_Tuulipieni.jpg

Crusell-viikon päänumero on lauantaina pidettävä Päätöskonsertti Uudessa kirkossa, jossa kapellimestari Hannu Lintu johtaa suurta festivaaliorkesteria. Orkesteriteoksina kuullaan Igor Stravinskyn uusklassinen helmi Dumbarton Oaks sekä yksi hänen hienoimmista ja tunnetuimmista sävellyksistään, orkesterisarja Pulcinella-baletista. Konsertin solistina on maailmankuulu sopraano Soile Isokoski, joka tulkitsee Ottorino Respighin ja Henri Duparcin koskettavan kauniita kappaleita.

KURSSITOIMINTA

Crusell-viikolla järjestetään tänäkin vuonna puupuhaltimien mestarikursseja, jotka on suunnattu instrumenttien aktiivioppilaille. Huilun, oboen, klarinetin ja fagotin mestarikursseilla opettavat Christina Fassbender, Clara Dent-Bogányi, Yehuda Gilad ja Bence Bogányi. Vuoden 2018 uutuutena järjestetään myös erityisesti alle 18-vuotiaille suunnatut nuorten mestarikurssit. Kurssien opettajina toimivat huilisti Hanna Juutilainen, klarinetisti Björn Nyman, oboisti Veera Pesu ja fagotisti Etienne Boudreault. Kurssit järjestetään 30.7.–4.8.2018. Ilmoittautumisohjeet ja lisätiedot löytyvät osoitteesta: http://crusell.fi/mestarikurssit/

Yleisö pääsee kuulemaan mestarikurssien opiskelijoita pääsymaksuttomissa Päivän puhalluksissa Uudenkaupungin torilla ja neljässä konsertissa seurakuntakeskuksessa. Kurssien opettajat puolestaan esittelevät taitojaan ranskalaisessa konsertissa keskiviikkona.

Liput Crusell-viikolle 12.3.2018 alkaen Lippu.fi:n toimipaikoista kautta maan sekä Uudenkaupungin matkailutoimistosta, Rauhankatu 10.

Lisätietoja:

Petri Hatakka