Kaupunginlahti

Matkailija saa Uudessakaupungissa hyvää palvelua

Matkailutoimisto toteutti viime kesän aikana matkailijakyselyn paikkakunnalla vierailleille turisteille. Kyselyyn saatiin noin 550 vastausta ja se toteutettiin nyt 11. kerran. Ensimmäinen kysely tehtiin jo vuonna 2006. Vastauslomakkeita oli jaossa suosituimmissa turistikohteissa ja kyselyyn on voinut vastata myös verkossa visituusikaupunki.fi -sivustolla. Kysely toteutettiin suomen- ja englanninkielisenä.

Kyselyn palaute on hyvin positiivinen, sillä esimerkiksi hyvää tai erittäin hyvää palvelua kertoi kaupungissa saaneensa 95 prosenttia vastaajista.

70 prosenttia vastaajista oli naisia ja yleensä vastaaminen oli vanhemman ikäluokan suosiossa. Puolet vastaajista ilmoitti olevansa Uudessakaupungissa lomalla. Ryhmämatkalaisia oli 32 prosenttia vastaajista, ja pääosa oli tullut Länsi-Suomen läänistä. Kotikunnista oli suosituimmat Turku, Helsinki ja Naantali, ulkomaalaisia oli eniten Ruotsista, Saksasta tai Norjasta. Omalla autolla oli tullut yli 40 prosenttia vastaajista, tilausbussilla 31, veneellä 11 ja julkisilla kulkunevoillakin kaksi prosenttia vastaajista. Yli 80 prosenttia vastaajista käytti kaupungissa ollessaan jotain ravitsemuspalvelua, ravintolaa tai kahviota, yli 70 prosenttia kulttuuripalveluja ja noin puolet päivittäistavarakaupankin palveluja.

Ylivoimaisesti eniten vastanneista tutustui Taidetalo Pilvilinnaan, muita suosittuja kohteita vastaajilla olivat Automuseo, Bonk-museo ja Wahlbergin museo ja erityisesti sen Kartsalla-näyttely.

Kysymykseen, mikä on parasta Uudessakaupungissa, nousi vastauksissa ykköseksi Pilvilinna, muita parhaita ominaisuuksia olivat mm. meri ja meren läheisyys, kaunis kaupunki ja maisemat, vanhat puutalot ja historia. Kiitosta saatiin myös siisteydestä ja jokunen piti Uudenkaupungin murretta ja sen kuulemista parhaimpana antina.

Palvelujen kehittämistoiveisiin saatiin vajaa sata vastausta eli suurin osa toivoi toiminnan jatkuvan samalla lailla. Kehittämisvastauksissa toivottiin lisää putiikkeja keskustan tyhjiin liiketiloihin, Alkoa takaisin keskustaan tai edes myyntipistettä vierassatamaan, uimarantaa keskustaan, parempikuntoisia teitä ja katuja, enemmän tapahtumia ja torille elämään myös iltaisin. Autotehtaalle toivottiin tehdaskierroksia.

Linkki kyselyn raporttiin.